ANNONSE:
Slik treffer du engasjerte lyttere i mediebransjen
Vi er i podkastens gullalder, så hvorfor vente med å annonsere her?
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Nøkkelen for å fange lytterens oppmerksomhet kun ved bruk av lyd er et overbevisende manus som vekker et behov for mottaker, sier medierådgiver Camilla Aanonli i salgs- og markedsbyrået Partner24.
Ukentlig er Camilla ansvarlig for å fylle Medier24s egen podkast, Pressepodden, med annonser. Hun forteller at:
– Gjengen som arbeider med Pressepodden er opptatt av å alltid være aktuelle og følge nyhetsbildet. Vi er stolte av å få prate med anerkjente og viktige profiler fra bransjen, og har en ny gjest til hver episode. Vi leverer rykende ferske nyheter og har en variasjon av både tema, gjester og programleder, men alt relevant for bransjen, fortsetter Aanonli.
Podkast er populært
Tall fra Kantar viser at hele 17 prosent hører på podkast hver dag. Og Norge har til og med gått forbi USA i ukentlige lyttere med 31 prosent!
– Publikummet vårt interesserer seg for medier, journalistikk, PR og kommunikasjon.
Vi får tilbakemeldinger fra lyttere i alle aldre og alt fra studenter til medieledere, forteller medierådgiveren.
Helt siden lansering av Pressepodden for to år siden har det nærmest vært et faktum at lytterne hører hele episoden de spiller av. Dette indikerer at podkasten treffer målgruppen, det vil si redaksjonelt ansatte og medieinteresserte, svært godt med sitt innhold.
En hel episode kun for deg
Vil du treffe et selektivt, lojalt og medieinteressert publikum med din annonse?
– Dette produktet er perfekt for deg som skal lyse ut stilling, annonsere kurs, arrangementer, nye lanseringer eller drive merkevarebygging, sier medierådgiveren.
Aanonli anbefaler relevant innhold for publikum i annonsen, men det er ikke et must.
– Med riktig vinkling kan jeg nesten garantere at budskapet når frem. Vi vil gjerne se over at budskapet er passende, for å sikre at vi kan stå inne for det som annonseres. Spør oss gjerne om råd, sier Aanonli, og fortsetter:
– Man kan også betale et tillegg dersom man ønsker eksklusivitet over episoden, noe som sikrer at din annonse kommer tydeligere frem. Da vil ingen andre få muligheten til å annonsere i samme episode.
Vi gjør utformingen
– Det kommer nye episoder på torsdager, med unntak av enkelte episoder som har blitt forskjøvet grunn av nyhetsbildet, sier medierådgiveren.
Har du ikke ferdig innspilt materiale, fortvil ikke. Aanonli vil gjerne hjelpe deg med hele prosessen.
– Jeg bistår gjerne med innspill til vinklinger og utforming av materiale. Det er flere av kundene våre som har overlatt utforming og produksjon av innhold til meg, for at prosessen skal bli så enkel som mulig, forteller Aanonli.
Hver episode blir delt på Medier24.no og Facebook. Her er det mulig for lytterne å se videoopptak av episoden, og man kan legge til logo, QR-kode, video eller animasjon på sin reklamesnutt i delingen på Facebook, avslutter medierådgiveren.
Med annonsering i Pressepodden spilles din annonse av tre ganger i løpet av én episode. Enten kan du spille inn annonsen selv (med vår hjelp), eller Partner24 spiller inn for deg.