ANNONSE:
Medier24 lanserer Print- og papiraviskonferansen📝
Papirprisene går i taket, men annonseinntektene faller. Fremtiden til en av mediebransjens store bærere blir en egen konferanse i september.
MELD DEG PÅ HER!
Økte papirpriser sluker medienes profitt, annonsører står i kø for å bruke annonsepenger på sosiale medier, frekvenskuttene kommer stadig hyppigere og vi er inne i nok et år som karakteriseres som et «skjebneår» for papiraviser.
Ifølge Mediebyråforeningen står dagspresse, ukepresse og DM alene for 36 prosent av omsetningsnedgangen til mediebyråene så langt i år sett opp mot året før.
Likevel holder de fleste mediekonsernene stand med solide papirprodukter som fortsatt står for en betydelig del av inntektene i mediebransjen. Men hva skjer fremover?
Det blir spørsmålet under en splitter ny konferanse i regi av Medier24 kalt Print- og papiraviskonferansen på Vika kino i Oslo 7. September 2023.
Der kommer de største print- og papirannonsørene i landet for å snakke om sine tanker fremover, mediebyråene gir sine råd, sjefredaktørene gir et innblikk i sine strategier for papiret, forretningsutviklerne vil si noe om innovasjon på papir og det blir besøk fra tabloide kunstnere fra utlandet for å gi inspirasjon.
– Det er på tide at print- og papiravisbransjen møtes for å diskutere og debattere de store driverne. Enten det er print, distribusjon, innovasjon, inntekter, utgifter eller bare å bli inspirert av å se hvordan andre gjør det hos seg. Vårt mål med denne konferansen er at bransjen skal kunne fortsette den digitale transformasjonen, men samtidig fortsette å utvikle et produkt som står for en betydelig del av inntektene, sier administrerende direktør Erik Waatland i Medier24.
Programmet slippes gradvis før, under og etter sommeren - og er utarbeidet av Medier24 med innspill fra en rekke bransjeaktører.
Programmet:
08:30 - 09:00: Registrering og morgenkaffe
09:00 - 09:05: Velkomst av konferansier Marius Thorkildsen
09:05 - 09:20: Erik Waatland (Tjuefire): Introduksjon og Analog disrupsjon
Halve inntekten kommer fra papir, men jobbes det godt nok med produktene? Papirleserne dør og på døra kommer gammelt nytt. Klarer vi å blåse liv i papiret raskt nok til å klare den digitale transformasjonen? Erik Waatland er administrerende direktør i Tjuefire og mangeårig metajournalist og redaktør i Medier24. Han kommer til Print- og papiraviskonferansen for å utfordre redaktørene.
09:20 - 10:05: Tellef S. Raabe (SNF/NHH): Mange har spådd printjournalistikkens død i årevis, men år etter år må de spise hatten sin.
Til Print- og papiraviskonferansen kommer medieforsker Tellef S. Raabe (SNF/NHH) med en fersk doktorgradsavhandling fra University of Cambridge – der han knuser myten om papirets snarlige død. Raabes foredrag vil handle om printøkonomien, prismodeller, helgeaviser, magasinenes fremtid, trender og framtidsprediksjoner basert på rykende fersk forskning.
10:10 - 10:55: Torry Pedersen (Konsulent): Papirets rolle i en digital fremtid.
VGs mangeårige redaktør og adm.direktør Torry Pedersen sto i spissen for den mest suksessrike digitale transformasjonen i det norske medielandskapet. I følge boken Makteliten har han «vært norske medielederes wonderboy», «som evnet å holde stø kurs da de fleste andre mediehusene vinglet». Vi har invitert den lidenskapelige papiravisleseren til å tenke høyt, bredt og skeivt om papirets rolle i en digital verden.
11:00 - 11:15: Pause
11:15 - 12:00: Panelsamtale: Hvordan ser vi på trykk, distribusjon, samarbeid og papir fremover?
Debattleder: Adm. dir Erik Waatland, Tjuefire
Konsernsjef Per Axel Koch, Polaris Media
Konserndirektør Siv Juvik Tveitnes, Schibsted News Media
Konsernsjef Anders Opdahl, Amedia
12:00 - 13:00: Lunsj (60 min)
13:00 - 13:45: Lillian Holden og Ola Stave (Avisa Hallingdølen): Hvordan utnytte print best mulig før en heldigital æra?
Avisa Hallingdølen nærmest drukner i priser for sin evne til å innovere - og ble i 2022 kåret til Europas beste lokalavis. Hva gjør de redaksjonelt og kommersielt på papir for å lykkes fremover? På Print- og papiraviskonferansen står ansvarlig redaktør Lillian Holden og administrerende direktør Ola Stave sammen på scenen for å inspirere, engasjere og utfordre.
13:45 - 14:15: Sissel Skjervum Bjerkehagen (Amedia): Hva skjer på innsiden av mediehuset når man tar ned frekvensen?
Sissel Skjervum Bjerkehagen er leder for Amedias redaktørutvalg og bekler stillingen som publisher i Ringerikes Blad. Hun har initiert og gjennomført frekvensendringer i to ulike mediehus og åpner opp om utfordringer og muligheter både redaksjonelt, organisatorisk og kommersielt.
14:15 - 14:30 - Pause
14:30 - 15:00 - Martin Munthe-Kaas (SPAR/EUROSPAR): Print vs. digital: Hvor plasserer de største annonsørene pengene i fremtiden?
Printannonsering står fortsatt for halvparten av inntektene i mediebransjen, men det digitale tar en stadig større del av kaka. Hva tenker de viktigste annonsørene om årene fremover på print? Martin Munthe-Kaas er markedssjef i NorgesGruppen-eide SPAR/EUROSPAR og representerer en av landets desidert største annonsører. Han mener mediene selv har gjort en betydelig egeninnsats for avisdøden - og er bekymret på vegne av oss. Markedssjefen kommer til Print- og papiraviskonferansen for å utfordre oss, åpne opp om NorgesGruppens tanker fremover - og samtidig gi oss noen velmente råd.
15:00 - 15:30: Staffan Hultén (RAM): Hvordan har effekten av printannonsering endret seg de siste 20 årene?
Administrerende direktør Staffan Hultén i det svenske analyseselskapet RAM er en av nordens viktigste stemmer på temaet og brukes som ekspert på feltet internasjonalt. Han flyr inn til Oslo for å se litt bakover hva gjelder printannonsering, men drar også de lange linjene fram til nå - og fremover.Hvordan utnytte print best mulig før en heldigital æra?
15:30 - Oppsummering og avslutning
Konferansens målgruppe er:
Redaksjonelle ledere og medarbeidere som ønsker å forstå og utnytte mulighetene og utfordringene i print- og papiravisbransjen.
Lederne i mediebransjen som ønsker beslutningsgrunnlag for å sikre papirets relevans og lønnsomhet i en digital tidsalder.
Medieeiere som er interessert i å utforske og diskutere strategier for bærekraftig drift og utvikling av papir som medium.
Annonsører som ønsker innsikt i potensialet, effektiviteten og innovasjonene innenfor annonsering i printmedier.
Trykk- og distribusjonsfolk som er interessert i bransjetrender, innsikt og analyser.
Forretningsutviklere og analytikere som er opptatt av å forstå inntektspotensialet, nye forretningsmodeller og vekstmuligheter i print- og papiravisbransjen.
Salgs- og markedsrådgivere som er opptatt av å forstå og utnytte mulighetene for salg og markedsføring i print.
Markedsavdelinger som ønsker å forstå papirets rolle i det bredere medielandskapet før de investerer ytterligere.