ANNONSE:

Medier24 lanserer Print- og papiraviskonferansen📝

Papirprisene går i taket, men annonseinntektene faller. Fremtiden til en av mediebransjens store bærere blir en egen konferanse i september.

Om konferansen:

Når: 7. september, kl 09-16

Hvor: Vika Kino, Oslo

Pris: Earlybird: 2990,- eks. mva / ordinær 3 490,- eks.mva

Påmelding her

MELD DEG PÅ HER!

Økte papirpriser sluker medienes profitt, annonsører står i kø for å bruke annonsepenger på sosiale medier, frekvenskuttene kommer stadig hyppigere og vi er inne i nok et år som karakteriseres som et «skjebneår» for papiraviser.

Ifølge Mediebyråforeningen står dagspresse, ukepresse og DM alene for 36 prosent av omsetningsnedgangen til mediebyråene så langt i år sett opp mot året før.

Likevel holder de fleste mediekonsernene stand med solide papirprodukter som fortsatt står for en betydelig del av inntektene i mediebransjen. Men hva skjer fremover?

Det blir spørsmålet under en splitter ny konferanse i regi av Medier24 kalt Print- og papiraviskonferansen på Vika kino i Oslo 7. September 2023.

Der kommer de største print- og papirannonsørene i landet for å snakke om sine tanker fremover, mediebyråene gir sine råd, sjefredaktørene gir et innblikk i sine strategier for papiret, forretningsutviklerne vil si noe om innovasjon på papir og det blir besøk fra tabloide kunstnere fra utlandet for å gi inspirasjon.

– Det er på tide at print- og papiravisbransjen møtes for å diskutere og debattere de store driverne. Enten det er print, distribusjon, innovasjon, inntekter, utgifter eller bare å bli inspirert av å se hvordan andre gjør det hos seg. Vårt mål med denne konferansen er at bransjen skal kunne fortsette den digitale transformasjonen, men samtidig fortsette å utvikle et produkt som står for en betydelig del av inntektene, sier administrerende direktør Erik Waatland i Medier24.

Programmet slippes gradvis før, under og etter sommeren - og er utarbeidet av Medier24 med innspill fra en rekke bransjeaktører.

Programmet:

08:30 - 09:00: Registrering og morgenkaffe

09:00 - 09:05: Velkomst av konferansier Marius Thorkildsen

09:05 - 09:20: Erik Waatland (Tjuefire): Introduksjon og Analog disrupsjon

Halve inntekten kommer fra papir, men jobbes det godt nok med produktene? Papirleserne dør og på døra kommer gammelt nytt. Klarer vi å blåse liv i papiret raskt nok til å klare den digitale transformasjonen? Erik Waatland er administrerende direktør i Tjuefire og mangeårig metajournalist og redaktør i Medier24. Han kommer til Print- og papiraviskonferansen for å utfordre redaktørene.

Erik Waatland og Siss Godager-Andersen foran tjuefire-konsernets logoer.
Administrerende direktør Erik Waatland i Tjuefire.

09:20 - 10:05: Tellef S. Raabe (SNF/NHH): Mange har spådd printjournalistikkens død i årevis, men år etter år må de spise hatten sin.

Til Print- og papiraviskonferansen kommer medieforsker Tellef S. Raabe (SNF/NHH) med en fersk doktorgradsavhandling fra University of Cambridge – der han knuser myten om papirets snarlige død. Raabes foredrag vil handle om printøkonomien, prismodeller, helgeaviser, magasinenes fremtid, trender og framtidsprediksjoner basert på rykende fersk forskning.

Medieforsker Tellef Raabe.
Medieforsker Tellef Raabe.

10:10 - 10:55: Torry Pedersen (Konsulent): Papirets rolle i en digital fremtid.

VGs mangeårige redaktør og adm.direktør Torry Pedersen sto i spissen for den mest suksessrike digitale transformasjonen i det norske medielandskapet. I følge boken Makteliten har han «vært norske medielederes wonderboy», «som evnet å holde stø kurs da de fleste andre mediehusene vinglet». Vi har invitert den lidenskapelige papiravisleseren til å tenke høyt, bredt og skeivt om papirets rolle i en digital verden.

Mangeårig medieleder Torry Pedersen.
Mangeårig medieleder Torry Pedersen.

11:00 - 11:15: Pause

11:15 - 12:00: Panelsamtale: Hvordan ser vi på trykk, distribusjon, samarbeid og papir fremover?

  • Debattleder: Adm. dir Erik Waatland, Tjuefire

  • Konsernsjef Per Axel Koch, Polaris Media

  • Konserndirektør Siv Juvik Tveitnes, Schibsted News Media

  • Konsernsjef Anders Opdahl, Amedia

12:00 - 13:00: Lunsj (60 min)

13:00 - 13:45: Lillian Holden og Ola Stave (Avisa Hallingdølen): Hvordan utnytte print best mulig før en heldigital æra?

Avisa Hallingdølen nærmest drukner i priser for sin evne til å innovere - og ble i 2022 kåret til Europas beste lokalavis. Hva gjør de redaksjonelt og kommersielt på papir for å lykkes fremover? På Print- og papiraviskonferansen står ansvarlig redaktør Lillian Holden og administrerende direktør Ola Stave sammen på scenen for å inspirere, engasjere og utfordre.

Ansvarlig redaktør Lillian Holden og adm. dir Ola Stave i Hallingdølen.
Ansvarlig redaktør Lillian Holden og adm. dir Ola Stave i Hallingdølen.

13:45 - 14:15: Sissel Skjervum Bjerkehagen (Amedia): Hva skjer på innsiden av mediehuset når man tar ned frekvensen?

Sissel Skjervum Bjerkehagen er leder for Amedias redaktørutvalg og bekler stillingen som publisher i Ringerikes Blad. Hun har initiert og gjennomført frekvensendringer i to ulike mediehus og åpner opp om utfordringer og muligheter både redaksjonelt, organisatorisk og kommersielt.

Sissel Skjervum Bjerkehagen i Amedia.
Sissel Skjervum Bjerkehagen i Amedia.

14:15 - 14:30 - Pause

14:30 - 15:00 - Martin Munthe-Kaas (SPAR/EUROSPAR): Print vs. digital: Hvor plasserer de største annonsørene pengene i fremtiden?

Printannonsering står fortsatt for halvparten av inntektene i mediebransjen, men det digitale tar en stadig større del av kaka. Hva tenker de viktigste annonsørene om årene fremover på print? Martin Munthe-Kaas er markedssjef i NorgesGruppen-eide SPAR/EUROSPAR og representerer en av landets desidert største annonsører. Han mener mediene selv har gjort en betydelig egeninnsats for avisdøden - og er bekymret på vegne av oss. Markedssjefen kommer til Print- og papiraviskonferansen for å utfordre oss, åpne opp om NorgesGruppens tanker fremover - og samtidig gi oss noen velmente råd.

Markedssjef Martin Munthe-Kaas i Norgesgruppen-eide Spar/Eurospar.
Markedssjef Martin Munthe-Kaas i Norgesgruppen-eide Spar/Eurospar.

15:00 - 15:30: Staffan Hultén (RAM): Hvordan har effekten av printannonsering endret seg de siste 20 årene?

Administrerende direktør Staffan Hultén i det svenske analyseselskapet RAM er en av nordens viktigste stemmer på temaet og brukes som ekspert på feltet internasjonalt. Han flyr inn til Oslo for å se litt bakover hva gjelder printannonsering, men drar også de lange linjene fram til nå - og fremover.Hvordan utnytte print best mulig før en heldigital æra?

Administrerende direktør Staffan Hultén i det svenske analyseselskapet RAM
Administrerende direktør Staffan Hultén i det svenske analyseselskapet RAM

15:30 - Oppsummering og avslutning

Konferansens målgruppe er:

  • Redaksjonelle ledere og medarbeidere som ønsker å forstå og utnytte mulighetene og utfordringene i print- og papiravisbransjen.

  • Lederne i mediebransjen som ønsker beslutningsgrunnlag for å sikre papirets relevans og lønnsomhet i en digital tidsalder.

  • Medieeiere som er interessert i å utforske og diskutere strategier for bærekraftig drift og utvikling av papir som medium.

  • Annonsører som ønsker innsikt i potensialet, effektiviteten og innovasjonene innenfor annonsering i printmedier.

  • Trykk- og distribusjonsfolk som er interessert i bransjetrender, innsikt og analyser.

  • Forretningsutviklere og analytikere som er opptatt av å forstå inntektspotensialet, nye forretningsmodeller og vekstmuligheter i print- og papiravisbransjen.

  • Salgs- og markedsrådgivere som er opptatt av å forstå og utnytte mulighetene for salg og markedsføring i print.

  • Markedsavdelinger som ønsker å forstå papirets rolle i det bredere medielandskapet før de investerer ytterligere.

MELD DEG PÅ HER!

Powered by Labrador CMS