ANNONSE:

Medier24 lanserer Print- og papiraviskonferansenđ
Papirprisene gÄr i taket, men annonseinntektene faller. Fremtiden til en av mediebransjens store bÊrere blir en egen konferanse i september.
Denne artikkelen er over to Är gammel.
MELD DEG PĂ HER!
Ăkte papirpriser sluker medienes profitt, annonsĂžrer stĂ„r i kĂž for Ă„ bruke annonsepenger pĂ„ sosiale medier, frekvenskuttene kommer stadig hyppigere og vi er inne i nok et Ă„r som karakteriseres som et «skjebneĂ„r» for papiraviser.
IfÞlge MediebyrÄforeningen stÄr dagspresse, ukepresse og DM alene for 36 prosent av omsetningsnedgangen til mediebyrÄene sÄ langt i Är sett opp mot Äret fÞr.
Likevel holder de fleste mediekonsernene stand med solide papirprodukter som fortsatt stÄr for en betydelig del av inntektene i mediebransjen. Men hva skjer fremover?
Det blir spÞrsmÄlet under en splitter ny konferanse i regi av Medier24 kalt Print- og papiraviskonferansen pÄ Vika kino i Oslo 7. September 2023.
Der kommer de stÞrste print- og papirannonsÞrene i landet for Ä snakke om sine tanker fremover, mediebyrÄene gir sine rÄd, sjefredaktÞrene gir et innblikk i sine strategier for papiret, forretningsutviklerne vil si noe om innovasjon pÄ papir og det blir besÞk fra tabloide kunstnere fra utlandet for Ä gi inspirasjon.
â Det er pĂ„ tide at print- og papiravisbransjen mĂžtes for Ă„ diskutere og debattere de store driverne. Enten det er print, distribusjon, innovasjon, inntekter, utgifter eller bare Ă„ bli inspirert av Ă„ se hvordan andre gjĂžr det hos seg. VĂ„rt mĂ„l med denne konferansen er at bransjen skal kunne fortsette den digitale transformasjonen, men samtidig fortsette Ă„ utvikle et produkt som stĂ„r for en betydelig del av inntektene, sier administrerende direktĂžr Erik Waatland i Medier24.
Programmet slippes gradvis fĂžr, under og etter sommeren - og er utarbeidet av Medier24 med innspill fra en rekke bransjeaktĂžrer.
Programmet:
08:30 - 09:00: Registrering og morgenkaffe
09:00 - 09:05: Velkomst av konferansier Marius Thorkildsen
09:05 - 09:20: Erik Waatland (Tjuefire): Introduksjon og Analog disrupsjon
Halve inntekten kommer fra papir, men jobbes det godt nok med produktene? Papirleserne dÞr og pÄ dÞra kommer gammelt nytt. Klarer vi Ä blÄse liv i papiret raskt nok til Ä klare den digitale transformasjonen? Erik Waatland er administrerende direktÞr i Tjuefire og mangeÄrig metajournalist og redaktÞr i Medier24. Han kommer til Print- og papiraviskonferansen for Ä utfordre redaktÞrene.

09:20 - 10:05: Tellef S. Raabe (SNF/NHH): Mange har spÄdd printjournalistikkens dÞd i Ärevis, men Är etter Är mÄ de spise hatten sin.
Til Print- og papiraviskonferansen kommer medieforsker Tellef S. Raabe (SNF/NHH) med en fersk doktorgradsavhandling fra University of Cambridge â der han knuser myten om papirets snarlige dĂžd. Raabes foredrag vil handle om printĂžkonomien, prismodeller, helgeaviser, magasinenes fremtid, trender og framtidsprediksjoner basert pĂ„ rykende fersk forskning.

10:10 - 10:55: Torry Pedersen (Konsulent): Papirets rolle i en digital fremtid.
VGs mangeÄrige redaktÞr og adm.direktÞr Torry Pedersen sto i spissen for den mest suksessrike digitale transformasjonen i det norske medielandskapet. I fÞlge boken Makteliten har han «vÊrt norske medielederes wonderboy», «som evnet Ä holde stÞ kurs da de fleste andre mediehusene vinglet». Vi har invitert den lidenskapelige papiravisleseren til Ä tenke hÞyt, bredt og skeivt om papirets rolle i en digital verden.

11:00 - 11:15: Pause
11:15 - 12:00: Panelsamtale: Hvordan ser vi pÄ trykk, distribusjon, samarbeid og papir fremover?
Debattleder: Adm. dir Erik Waatland, Tjuefire
Konsernsjef Per Axel Koch, Polaris Media
KonserndirektĂžr Siv Juvik Tveitnes, Schibsted News Media
Konsernsjef Anders Opdahl, Amedia

12:00 - 13:00: Lunsj (60 min)
13:00 - 13:45: Lillian Holden og Ola Stave (Avisa HallingdĂžlen): Hvordan utnytte print best mulig fĂžr en heldigital ĂŠra?
Avisa HallingdÞlen nÊrmest drukner i priser for sin evne til Ä innovere - og ble i 2022 kÄret til Europas beste lokalavis. Hva gjÞr de redaksjonelt og kommersielt pÄ papir for Ä lykkes fremover? PÄ Print- og papiraviskonferansen stÄr ansvarlig redaktÞr Lillian Holden og administrerende direktÞr Ola Stave sammen pÄ scenen for Ä inspirere, engasjere og utfordre.

13:45 - 14:15: Sissel Skjervum Bjerkehagen (Amedia): Hva skjer pÄ innsiden av mediehuset nÄr man tar ned frekvensen?
Sissel Skjervum Bjerkehagen er leder for Amedias redaktÞrutvalg og bekler stillingen som publisher i Ringerikes Blad. Hun har initiert og gjennomfÞrt frekvensendringer i to ulike mediehus og Äpner opp om utfordringer og muligheter bÄde redaksjonelt, organisatorisk og kommersielt.

14:15 - 14:30 - Pause
14:30 - 15:00 - Martin Munthe-Kaas (SPAR/EUROSPAR): Print vs. digital: Hvor plasserer de stĂžrste annonsĂžrene pengene i fremtiden?
Printannonsering stÄr fortsatt for halvparten av inntektene i mediebransjen, men det digitale tar en stadig stÞrre del av kaka. Hva tenker de viktigste annonsÞrene om Ärene fremover pÄ print? Martin Munthe-Kaas er markedssjef i NorgesGruppen-eide SPAR/EUROSPAR og representerer en av landets desidert stÞrste annonsÞrer. Han mener mediene selv har gjort en betydelig egeninnsats for avisdÞden - og er bekymret pÄ vegne av oss. Markedssjefen kommer til Print- og papiraviskonferansen for Ä utfordre oss, Äpne opp om NorgesGruppens tanker fremover - og samtidig gi oss noen velmente rÄd.

15:00 - 15:30: Staffan Hultén (RAM): Hvordan har effekten av printannonsering endret seg de siste 20 Ärene?
Administrerende direktÞr Staffan Hultén i det svenske analyseselskapet RAM er en av nordens viktigste stemmer pÄ temaet og brukes som ekspert pÄ feltet internasjonalt. Han flyr inn til Oslo for Ä se litt bakover hva gjelder printannonsering, men drar ogsÄ de lange linjene fram til nÄ - og fremover.Hvordan utnytte print best mulig fÞr en heldigital Êra?

15:30 - Oppsummering og avslutning
Konferansens mÄlgruppe er:
Redaksjonelle ledere og medarbeidere som Þnsker Ä forstÄ og utnytte mulighetene og utfordringene i print- og papiravisbransjen.
Lederne i mediebransjen som Ăžnsker beslutningsgrunnlag for Ă„ sikre papirets relevans og lĂžnnsomhet i en digital tidsalder.
Medieeiere som er interessert i Ă„ utforske og diskutere strategier for bĂŠrekraftig drift og utvikling av papir som medium.
AnnonsĂžrer som Ăžnsker innsikt i potensialet, effektiviteten og innovasjonene innenfor annonsering i printmedier.
Trykk- og distribusjonsfolk som er interessert i bransjetrender, innsikt og analyser.
Forretningsutviklere og analytikere som er opptatt av Ä forstÄ inntektspotensialet, nye forretningsmodeller og vekstmuligheter i print- og papiravisbransjen.
Salgs- og markedsrÄdgivere som er opptatt av Ä forstÄ og utnytte mulighetene for salg og markedsfÞring i print.
Markedsavdelinger som Þnsker Ä forstÄ papirets rolle i det bredere medielandskapet fÞr de investerer ytterligere.