ANNONSE:

Slik styrker AI arbeidet ditt som journalist 🤖

Inntoget av AI har skapt store overskrifter og bidratt til både engasjement og usikkerhet. Vi vet at stadig flere benytter seg av kunstig intelligens for å produsere innhold samt distribusjonen av det, men hva betyr det for deg som journalist?

Om Mynewsdesk

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Med vår brukervennlige PR-plattform forenkler vi publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid.

Daglig fylles en journalists innboks av innsalg, pitcher og pressemeldinger – antageligvis i stor grad irrelevante nyheter du ikke ønsker å vie så mye av tiden din til. Kanskje skummer du bare raskt gjennom og søker etter emnefelt eller titler som er såpass spisset og gode at du med en gang vet at dette er saken for deg.

Relevante nyheter lett tilgjengelig

Antageligvis forholder du deg ikke bare til innboksen og det som kommer direkte til deg fra andre – du gjør research og leter også aktivt selv etter den neste historien din. Med et samlingssted for nyheter, som Mynewsdesk, kan du som journalist finne relevante nyheter på kort tid. Du kan enkelt søke gjennom de nyeste pressemeldingene, eller sikre at du er blant de aller første som får vite om de seneste nyhetene. Ved å personliggjøre din egen nyhetsfeed ved hjelp av filtreringer som matcher områdene du dekker og som du er interessert i å skrive om, sikrer du relevante nyheter rett inn i innboksen din.

OK – relevante nyheter med tanke på tematikk er jo en ting, men hvordan sikrer du at disse nyhetene er godt skrevet? Bruker du endeløse timer på å skrive om, tilpasse språket og teksten fordi pressemeldingen du fikk rett og slett ikke var god nok? Saken i seg er interessant, men du har rett og slett ikke tid til å legge timevis på å tilpasse den til din egen målgruppe. Hva om du visste at innholdet du mottok hadde fått hjelp av AI?

Effektiv og bedre tekstproduksjon med AI

En AI-generert tekst alene er kanskje ikke et 100 % sikkert kvalitetsstempel, men tenk deg at forfatteren av pressemeldingen i en hektisk arbeidsdag, både skal ta frem en idé, få det ned på papiret, gjennomarbeide det, korrekturlese, finne relevant innhold og filer for å bygge en helhetlig pakke for mottakeren – ikke så ulikt din hverdag som journalist. Hva skjer når vedkommende, som kanskje i utgangspunktet heller ikke har den samme treningen og erfaringen med å skrive pressemeldinger som journalister, ikke har så mye tid som ønsket til å produsere selve teksten du skal motta? Det går antageligvis ut over kvaliteten på innholdet.

Derfor er AI i dette tilfellet en reddende engel – både for avsenderen og deg som mottaker. AI-genererte tekstutkast gir skribenten mer tid til å gjennomarbeide hver enkelt tekst. Med en trent AI som kan sammenkoble innhold med rett format, vil den på kort tid produsere pressemeldinger etter boken.

Vi vet at AI og tekstproduksjon er et tema som vekker blandede følelser hos mange. Ifølge rapporten State of Nordic PR & Communication tror så mange som 60 % av fagfolk og eksperter i PR- og kommunikasjonsbransjen at AI kommer til å bli en fantastisk støtte i innholdsproduksjon fremover. 50 % sier de allerede har planer om å inkorporere AI-generert innhold. Likevel er det også 61 % som mener at AI aldri kommer til å produsere like godt innhold som mennesker. Og det er derfor AI alene heller ikke skal gjøre det – i alle fall ikke der vi står akkurat nå. AI gjør grovarbeidet: Ved hjelp av et par informasjonsfelt som fylles ut av «bestilleren» bygger AI opp teksten og leverer et ferdig utkast som nå bare må gjennom korrekturlesing, faktasjekk og justeringer, før det er klart for å havne i innboksen din. Så mye ekstra tid som nå kan legges på å kvalitetssikre innholdet eller brukes til å produsere mer enn de sakene som «bare må ut».

Ta for eksempel en av de aller vanligste pressemeldingene som skrives i dag: «Eksempel Bedrift AS har ansatt Navn Navnesen som ny administrerende direktør». En slik pressemelding blir du trolig glad for at kommer ferdig bygd opp og gjennomarbeidet, da den ikke nødvendigvis krever så mye bearbeidelse, kreativ tenking og vinkling fra din side. I slike tilfeller er det gull verdt med AI-genererte tekstutkast, som sikrer høyere kvalitet på innholdet du får presentert. Tiden fra du mottar en pressemelding til saken er ferdig publisert i nettavisen din, vil kunne kortes ned betydelig. Sannsynligheten for at det var du som presenterte nyheten først, vil dermed også øke.

Relevante kontaktpersoner

Nyhetsjaget og tidspresset er og blir et kjent fenomen i nyhetsredaksjoner verden over. For å sikre at du er blant de første, eller til og med den aller første, som får høre om en nyhet, er relevanse og relasjonsbygging ekstremt viktig. Det er ikke bare kommunikatører som er tjent med å gjøre research og bygge relasjoner til nøkkelpersoner i redaksjoner rundt om – denne relasjonsbyggingen går også andre veien.

Når en pressemelding publiseres via Mynewsdesk, får avsenderen presentert forslag på journalister som AI mener er relevante mottakere for nettopp det innholdet som nå er i ferd med å publiseres. Du kan tenke at det fungerer som en slags automatisk medieovervåkning. Basert på innholdet som har blitt skrevet, gjør AI et søk og fanger opp lignende saker som tidligere har blitt produsert og hvem som har skrevet dem. Se for deg at pressemeldingen du nå får i innboksen din, er et resultat av at kommunikatøren som sender deg den, har fått deg foreslått basert på saken du publiserte forrige uke om samme tema. Kanskje visste ikke avsenderen at du eksisterte en gang, og på bare noen få sekunder kan de pinpointe faktisk relevant innhold direkte til deg. Å komme i kontakt med relevante personer har aldri vært enklere.

Som journalist vil du også kunne lete etter relevante kontaktpersoner og intervjuobjekter. Du jobber kanskje med en sak du trenger mer research til, eller du leter etter kilder som kan uttale seg. Søker du i nyhetsfeeden på Mynewsdesk, vil du raskt kunne gjøre filtreringer og finne bedrifter, organisasjoner og eksperter relevante for saken du skriver, temaet du tar opp, eller området den berører. Fordelen er ofte at disse personene er lett tilgjengelige, da de er ansatt for å ta telefonen når nettopp du ringer.

Bare begynnelsen

Mulighetene som ligger i kunstig intelligens og hvordan det kan hjelpe oss med å gjøre arbeidsprosesser mer effektive, samtidig som vi får tid til å kvalitetssikre hvert enkelt ledd av prosessen, er bare begynnelsen på en spennende reise vi har foran oss. Vi tror på et samarbeid mellom menneske og maskin, og at den som nå våger å ta i bruk fordelene av et slikt samarbeid, i stor grad vil ligge i et hestehode foran de som velger å overse det.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no.

Powered by Labrador CMS